www.ResMer.nu - Våra resor i världen

www.ResMer.nu

Portugal, mars 2020

3-5 mars SINTRA 5-6 mars CASCAIS 6-8 mars LISSABON INFORMATION

Vår resa till Portugal omfattade tre destinationer: Sintra med dess vackra slott med bedårande utsikter, Cascais - en badort vid Atlantens kust med spännande historia och givetvis huvudstaden Lissabon.
Karta

Innan avresan fick jag besked om bröstcancer, fast det fattade jag inte riktigt då. Efter 2:a mamografi tog läkaren prover med 12 nålstick, hon skrattade och sa att det var kalk som kunde leda till cancer. Jag skulle få besked lite senare. Och så var det lite osäkerhet om corona, fast det var lugnt i Sverige än och i Portugal fanns inte corona då. Så vi åkte iväg, trots allt och det blev sista resa i en värld "innan stormen", både för världsbefolkningen och för mig personligen som blev opererad den 22 april 2020 när corona-spridningen var på topp i Sverige.

SINTRA – En magisk stad fylld av slott och palats
Nu äntligen var det vår tur att upptäcka den förtrollade staden Sintra, som endast ligger 47 min resa från Lissabon, men känns som en helt annan värld. När vi anländer till Sintra har mörker redan fallit, det är ganska folktomt på gatorna. Det blev en bit att promenera från stationen till "det vita palatset" som syns i fjärran med sina två märkliga skorstenar. Vägen går sakta uppåt, det doftar behagligt av cypress och allting är grönt och underbart.

3-5 mars Hotel Tivoli Sintra
Praça da República, Sintra
Hotellet ligger på 2 minuters gångavstånd från Palácio Nacional de Sintra i centrum av gamla stan.
Bilden nedan: vy från vår balkong.

Vi lämnar våra väskor på hotellrummet och lockas in i en liten restaurang på torget framför palatset - Tasca Saloia.

Vår första morgon i Sintra börjar vi att leta efter Turistinformation där man lär kunna köpa kombinerade biljetter med rabatt till flera slott. Byggnaden liknar snarare en teater på utsidan. Vi får våra biljetter och information att närmaste busshållplatsen finns i slutet av torget. Det visar sig sen att slutet av torget var mycket föga definierat, dock får vi hjälp av två lokala damer att hitta rätt.

SLOTT I SINTRA
Öppettider 10-18
"Combain tickets" ger prisreduktion för besöka 3 olika ställen är 6%, 4 ställen - 7%
PALACE OF PENA 10€ + MOORISH CASTLE 8€ + NATIONAL PALACE 14€
Quinta da Regaleira 10€ ingår inte i "Combain tickets", köpes i förväg på webben eller i kassan vid ingången.

Serra de Sintra, som orådet kallas i folkmun, är en 16 kilometer lång bergskedja som är mäkta populär bland klättrare. Även trevligt för den som gillar att vandra runt och se sig om i största allmänhet. Bland de skogklädda Sintra-bergen hittar man en uppsjö av vackra palats omringade av exotiska parker och trädgårdar. Här har både kelter och romare avgudat Månens guddinor, morerna byggde en strategisk borg på toppen av berget.

PARK AND NATIONAL PALACE OF PENA
Inträdet i Chalet of the Countess of Edla ingår. Entrén till parken endast ingår i "Hop On Hop Off".
Pena palatset >>>
Pris 14€ park & slott (13,30€ on-line)

Vi tar bussen till bergets topp - till PALACE OF PENA, "vackraste av alla" enligt touristinfo. Vi åker buss till direkt till Pena för att undvika folk. Penapalatset är ett tidigare kungligt palats i Portugal. Det färgstarka Penapalatset kommer bäst till sin rätt soliga dagar, när fasaden i gult, rosa och terrakotta lyser så att det nästan sticker i ögonen.

Palatset ville inte fotograferas riktigt i sin helhet, det var så många olika vinklar, små och stora torn, runda och fyrkantiga. Det var kanske tur att vi började här, för sen kom fler och fler fotografer och fotoobjekt!

Efter vår besök på palatset beger vi oss till forts till borgen. Vägen går först genom palatsets park med bedårande kamelior i full blom. Sedan är det bara en liten bit längs en stig i skogen eller på den trafikerade vägen.

MOORISH CASTLE
Moorich Castle >>>
Pris 8€ (7,60€ on-line)

Sintras medeltidsslott, Castelo dos Mouros, är ett av många skäl till att den vackra regionen är upptagen på Unescos lista över världsarv. Fridfullt året om och ett fint utflyktsmål. Castelo dos Mouros byggdes av nordafrikanska morerna för att skydda staden Sintra på 800-talet, men det förföll efter den kristna erövringen av Portugal. Borgen intogs år 1105 av den norske vikingakungen Sigurd the Crusaders på sin väg till Jerusalem. Borgen restaurerades under 1800-talet av kung Ferdinand II och förvandlades till en romantisk ruin med spektakulär utsikt över Sintra-regionen.

NATIONAL PALACE OF SINTRA
Sintra National Palace >>>
Pris10€ (9,50€ on-line)

Sist under vår första dag i Sintra besöker vi Sintra National Palace - det historiska monumentet som byggdes som ett moriskt slott efter den muslimska invasion av Iberiska halvön på 700-talet. Alfons I, Portugals förste kung, byggde ut fästningen 1147.

Interiörer av palatset och några bilder från palatset balkonger och terrasser.

Quinta da Regaleira >>>
Öppettider 9:30 - 18:00
Pris10€
Quinta da Regaleira är ett sinnrikt utsmyckat kråkslott som ser ut att vara hämtat från en Tim Burton-film.
Promenad 800m från hotellet

Om ni är i Sintra missa inte det öde mossbelupna akvariet och initationskällorna som ser ut som inverterade spiraltorn ned i underjorden! En verkligt speciell upplevelse. En smal stentrappa leder oss ner i underjorden, det är så spännande att man glömmer tänka hur tar man sig upp...

...väl nere inser man att upp kommer man aldrig! Man befinner sig vid ingången till en labyrint av hemliga underjordiska gånger. Resan genom brunnen och dess tunnlar är som en återfödelse genom moder jordens livmoder. Tur att det finns belysning!

En del av utgångarna är falska eller avstängda på grund av risk för olyckor.

Bländade av dagsljuset kommer vi ut ur grottan och en underbar park bjuder oss på otroligt vackra vyer!

Vi tillbringar en hel förmiddag i parken och ta även en titt inne i palatset, men vi måste skynda oss nu mot vårt nästa besöksmål Cascais! Vi går tillbaka till hotellet för att hämta våra väskor och begär oss ner till tågstationen för att ta bussen mon Cascaish.

Cabo da Roca
Från Sintra tågstation åker vi lokal buss mot Cascais. Vi passerar Europas sydligaste udde - Cabo da Roca med fyren som reser sig stolt 150 meter över Atlantens blåa vatten sedan år 1772. Många turister stiger av här för fotografering. En solig dag på bilden, men det blåser kalla vindar och vi bestämmer oss för att ta lite bilder från bussen som inte väntar utan fortsätter längs smala serpentinvägar i hisnande fart.

CASCAIS
Cascais, en stad vid Atlanten 40km väst om Lissabon. Staden är en gammal fiskeby som blev en känd badort på 1870-talet. Med sina vackra omgivningar, soldränkta stränder, fabulösa mat, härliga marknader och välkomnande människor är Cascais ett perfekt semesterställe för en både elegant och avkopplande semester.
Promenad från AvMarginal-ChAreeiro (busstop) till Hotel Baia 500m
Goggle Map

5-6 mars Hotel Baia
Hotel Baia, Passeio de Dom Luís I, 2754-509 Cascais

Här bjuds det på den Franska Rivierans elegans, men framförallt på en så mycket mer avslappnat besök. Istället för lustjakter ligger de små fiskebåtarna och drar i sina knarrande förtöjningar utanför balkongen.

Att göra i Cascais
Praia da Rainha "Kungsstranden",
en liten sandstrand på 50m som befinner sig i Cascais historiska stadscentrum. Bekvämligheter: badvakter, dusch/toa, hela området är en gångzon, restaurang/bar. Perfekt läge för besökare som bor i närheten. Vi stannade bara en natt i Cascais, tyvärr blåste det så kallt så det blev inget havsbad. Dessutom fanns det så mycket att se i den lilla mysiga staden! Men hit kan jag tänka mig att återkomma.

Citadel Art District
Efter lunch blev det strandpromenad mot fortet och stadens art distrikt med gallerior och konstinstallationer.

Vi tittade in i Allarts Gallery och hittade konst som tilltalar och berör samt präglas av glädje och humor.
Bild: Olja, av Davy-Bouttier Elisabeth
allarttsgallery.com

Otroligt vackert hantverk fanns det med i galleriet. Så om ni har hamnat i Cascais och är intresserade av konst och hantverk missa inte detta!

Lighthouse Museum of Santa Marta (fyren)
Efter en kort promenad hittade vårt besöksmål - fyren. Det är varmare nu, vi vänder och går genom Forte de Santa Marta tillbaka till centrum.

Restauranger i Cascais
Vi har gjort en liten lista av restauranger vi eventuellt skulle besöka, när vi planerade vår resa. Tyvärr hann vi bara testa utbud på Fora de Pé, men vi lämnar kvar länkarna i vår lista kvar. Det finns en känsla av att man kanske kommer hit igen.

Restaurante Maria Pia
Fisk- och skaldjursrestaurang nära Citadelet och Art Distrikt

Två intilliggande restauranger, Fora de Pé och O Pescador, nära hotellet, öppet till 23:00, uteservering

O Pescador

Fora de Pé
Vi åt sen lunch på uteserveringen på Fora De Pe - en underbar restaurang med havets läckerheter. Oj, tur att att jag valde torsk - tänkte jag tills jag fick en smakbit av Mickes grillade odjur - och det var såååå gott! Och gott var det att sitta i solen på en vindstilla gränd!

På kvällen utforskade vi stadens små gränder, tittade i någon butik, tittade på Atlanten och planerade för nästa dags avfart mot Lissabon via Belem.

På morgonen var det bara ett måste att sitta en liten stund på balkongen och njuta av utsikten innan man begav sig till Cascais tågstation som låg 5 minuters gång från hotellet för vidare resa mot Lissabon.

LISSABON
Vi hade endast en övernattning i Cascais som kändes alldeles för kort innan vi tog tåget, en 30 min resa in mot Lissabon. Denna gången hann vi köpa tågbiljetter.

Lissabon är en helt fantastisk stad som påminner lite svag om San Francisco, med sin Golden Gate liknande bro, gnisslande spårvagnar, branta backar och färgglada byggnader. Här är det rejäla promenadskor som gäller när man skall gnata fram över stadens kullerstens belagda gator fyllda av ibland lite galna sevärdheter.

Lisboa Card
Lista av besöksmål i Lissabon med omgivningar som Lissabon-kortet ger rabatter till.
www.lisboacard.org/discounts/

BELEM, LISSABON
Eftersom tåget från Cascais passerar stationen Belem kan man som alternativ gå av där, vi bestämde oss för att utforska lite närmare den omtalade stadsdelen.
Stationen i Belem
Vi steg av i Belem, ett område i västra Lissabon, och begav oss med packningen till Vagnmuseum som ligger bredvid tågstationen. Vi kunde lämna våra väskor i förvaring i receptionen och kom överens att vi skall hämta dem senare på dagen, det gick bra.

Belem är ett charmigt område som ursprungligen var utgångspunkten för Vasco de Gamas makalösa upptäcktsresor. Här besökte vi sevärdheter som Vagnsmuseum och Santa Maria kyrkan där Vasco da Gama ligger begraven. Vidare in i Marinmuseet med sina kungliga yachter och till Monumentet för upptäcktsresande Padrao dos Descobrimentos.

National Coach Museum
Pris 8$ Öppet tis-sön 10-18
Otroliga fordon från olika epoker fick man skåda, fokus låg nog inte på bekvämligheten på den tiden. En fantastisk samling av makalösa vagnar som använts av kungligheter på den tiden då Portugal hade sin storhetstid.

Barnvagnar för olika åldrar och smak förefaller som lite mer sparsamma i sin utsmyckning.

En kul installation av lite enklare fordon. År inte cyklisterna lite rultiga?

Efter vagnmuseum promenerade vi raskt förbi slottet i Belem mot Hieronymusklostret - en imponerande byggnad i gotisk stil.

Mosteiro dos Jerónimos
Hieronymusklostret - Mosteiro dos Jerónimos - hade vi inte tid med, tyvärr. När vi gick förbi såg vi att det var ganska liten kö utanför Santa Maria kyrkan och dessutom var det fri entré, så vi bestämde för att ta en titt i kyrkan.

Santa Maria kyrkan
När vi besökte kyrkan visste vi inte att självaste Vasco da Gamas grav fanns inuti. Dumt att inte läsa på i förväg! Micke tog några bilder på interiören. Hemma läste vi att Vasco da Gama (1460-1524) ligger begraven i kyrkan och det visade sig att vi hade ett foto av hans grav! Vasco da Gamas resor hörde till mina favoriter på historielektioner i skolan, jag kunde allt i ämnet - tyvärr har jag glömt alltihopa. Skall försöka hitta lite mer info och friska upp mina kunskaper.

Museu de Marinha
Marinmuseum i Belem med kungliga yachter, gamla sjökartor, modeller av hytter i verklig storlek mm. Är det så vikingen Röde Orm ("Sjöfarare i västerled" av Frans G. Bengtsson) rodde på när de blev tillfångatagna i Galicien? Jag föreställde mig att det var just denna båt i alla fall.

Här har vi Vasco da Gamas färd! Ett fantastiskt museum med mycket historia!

Padrão dos Descobrimentos
Till sist kom vi fram till Upptäcksresandens monument. Här har vi en annan "Röde orm" som på något sätt blev vänsterhänt här även han. Och bakom ser vi Vasco da Gama drömma över fjärran - det är härifrån han seglade iväg på sina upptäcktsresor.

Sevärdheter i Belem
Det är en hel del att titta på, men man kan välja mest intressanta. Hemsidorna nedan är kanske inte så bra, titta gärna på bilderna på Google Map.
Belém Palace
Mosteiro dos Jerónimos eller Hieronymusklostret är ett världsarv som ligger vid floden Tajos mynning
Museu de Marinha Marinmuseum
Praça do Império trädgård mellen klostret och marinmuseum
Padrão dos Descobrimentos
Belémtornet
Fortress Bom Sucesso
Runda blev ganska lång pga att vi måste hämta bagage, men man kan åka buss eller spårvagn tillbaka till tågstationen. Vi hoppade över Belémtornet för att spara tid.

Tåg Cascais - Lissabon
Från Belem åkte vi tåg till Cais do Sodré, Södra stationen i centrala Lissabon och promenerade till vårt hotell Riverside Alfama som låg ett par kvarter bort.
Promenad från tågstation till hotellet
På vägen passerar vi Praça do Comércio, Kommerstorget med vacker vy över mynningen av floden Tajo samt Arco da Rua Augusta som är byggt till minne av kungliga palatset som förstördes under jordbävningen 1755.

Planen var att komma vid lunchtid och stanna på Time Out Marknaden som ligger mittemot Södra stationen.
Karta .
Men tiden var långt efter lunch och vi ville komma till hotellet direkt.

Castelo de S. Jorge
Först ut bland besöksmålen var borgen Castelo de S. Jorge som vilar som en hök över staden och bjuder på bländande vyer, skränande påfåglar i mängder och en härlig uppförsbacke. Här är det väl bemött att dela ett glas vin i solnedgången.
Promenad från hotellet till slottet 700m
Öppettider mars-okt 09-21, nov-feb 09-18
Pris 10€, rabatter handikappade & pensionärer 8,5 €, ungdomar 13-25 5€
Grattis barn upp till 12, personassistenter
www.castelodesaojorge.pt/en/

São Jorge Castle är ett moriskt slott från 1000-talet och kungligt residens på en hög kulle, med palatsruiner och arkeologiskt museum. Borgen bjuder på fantastiska vyer över staden.

Ett tiotal färggranna påfåglar flög fritt bland turisterna vid denna borg.

Restaurang India Gate
Vi avslutade dagen med en utsökt middag på en liten indisk restaurang som låg i samma kvarter som vårt hotell, India Gate på Rua da Padaria 18. Vi kan varmt rekommendera stället till alla som älskar indisk mat.
Karta

Tábuas Porto Wine Tavern
Efter maten uppsöker man en vinkrog och provar en halvsöt Porter med lite goda ostar och lyckan är nådd.

Promenad i city och spårvangsrunda på em - tram 28
Nästa morgon började vi med en promenad på stan. Ellerrättare sagt gick vi till närmaste tunnelbanestation och köpte 24-kortet som gällde på all kollektivtrafik i Lissabon. Korten skulle även gälla på vår färd till flygplatsen dagen efter. För 65: - får man åka så mycket man vill i 24 h och då vill man inte missa en tur med spårvagn nr 28.

Promenad i city

Äntligen har det slutat blåsa och det var en underbar vårdag. Vi gick till Praça do Comércio - ett torg vid vattnet och satt en stund i solen, sen vidare genom Arco da Rua Augusta och ut på gågatorna med butiker, restauranger, gatumusikanter och glada människor.

Elevador de Santa Justa
Elevador de Santa Justa - järnhissen på 45 meter dekorerad i nygotisk stil med olika mönster på varje våning. Den översta våningen nås genom en spiralformig trappa och har en terrass med utsikt över staden.

Vi passerade Praça Dom Pedro IV och Praça do Rossio - två vackra torg i hjärtat av staden, omgivna av färgglada byggnader

Glória Funicular
Vidare förbi Monumento aos Restauradores och in på Calçada da Glória och där stod och bara väntade på oss en funicular som likt en dragsta tog oss upp genom de branta backarna till en stadens magnifika utsiktplatser.

Tram nr 28
Samma väg ner och mot Martim Moniz - ändstationen för spårvagn 28 finns. Det är lång kö och vi får vänta ca 30-40 minuter. Föraren ser till att alla får plats. Vi bestämmer oss åka en del av rutten fram till Praça Luís de Camões, på så sätt åker vi genom hela centrum, genom borgområdet Alfama och några andra turistdistrikt.

Rutt 28 på kartan

A Brasileira do Chiado
Det känns en aning befriande att lämna den ganska fula spårvagnen och komma ut till friheten. Vi firar detta med en fika på den anrika kafé A Brasileira do Chiado, ttt historiskt kafé med en elegant inredning som ligger ganska nära hållplatsen på Rua Garrett.
www.abrasileira.pt

FLYG: TAP Portugal
2020-03-03 15:40 Köpenhamn - 18:20 Lisboa / Portela
2020-03-08 10:10 Lisboa / Portela - 14:55 Köpenhamn
www.tapairportugal.com

Tåg (CP) Lissabon, Gare do Oriente - Sintra
Restid ca 47min, pris 2,25€ (17 stop)
CP Sales Points >>>
Man kan köpa biljetter på tåget (cash) till samma pris, men leta upp tågkonduktören annars kommer man inte ut genom grindarna på stationen i Sintra.
Comboios de Portugal (CP), national tågbolag, säljer biljetter som täcker tågtrafiken mellan Lissabon och Sintra, Cascais och Lissabon samt Scotturbbussar. Dagskortet möjliggör att besöka Sintra och Cascais under en dag och kostar €15.80. Säljs på tågstationen.
Tidtabellen (pdf) >>>

Metro Aeroporto - Oriente (Vm, mot São Sebastião)
3 stop, 6 min, var 7 minut
Enkel biljett: 1,50 €
Köpes: Ticket Vending machines (TVM), Ticket offices ATM (Multibanco), cash machines, Portal VIVA (online)
www.metrolisboa.pt

Gare do Oriente är en järnvägsstation i Lissabon nära flygplatsen. Stationen ritades av den världsberömde spanske arkitekten Santiago Calatrava, samma arkitekt som ritade vår Turning Torso - värt att komma till och undersöka lite närmare om man har tid för stationen är enorm och känns som en mullrande myrstack i sin underjordiska del och elegant och luftig som en oas ovanför jorden.

Sintra Tourist Bus 434
Buss 434 utgår från Sintra tågstation, passerar Sintras histoska centrum med Palácio Nacional, vidare Castelo dos Mouros, sedan Palácio Nacional da Pena och tillbaka till Sintra tågstation
Det är endast 350m promenad från Castelo dos Mouros till Palácio Nacional da Pena och det är snabbare att gå än ta bussen. Bussen går i en riktning som beskivs ovan.
Pris för enkel biljet €3.90 och Hop-on Hop-off €6.90. Med Hop-on Hop-off kan man endast åka hela rundan en gång. Biljetter säljs på bussen av föraren.
Scotturb säljer även dagskort, Turístico diário, som tillåter åka obegränsat på Scotturb bussar. Det inkluderar buss 403 till Cascais, buss 434 i Sintra och buss 435 till Palácio de Monserrate.
Dagskortet kostar €15.00
www.scotturb.com

Buss 403 Sintra - Cabo da Roca - Cascais
Enkel biljett kostar €4.30, det är 27 minuters resa till Cabo da Roca och 22 minuter vidare till Cascais.

Samtliga bussar i Sintra och Cascais >>>

Tåg (CP) Sintra - Cais do Sodré, Lissabon (via Belem)

Metro Terreiro do Paço - Aeroporto
Från hotellet till flygplatsen Metro Azur från Terreiro do Paço (4 min gång från hotellet), 6 stopp (8min) till São Sebastião, där vi byter till rosa linjen VM och åker till Aeroporto 11 stopp (19 min)